Persberichten | Performance With Purpose

We willen sneller, sterker en vooral duurzamer groeien

22-05-2019
PepsiCo voert de druk met de concurrentie op door de lancering van haar nieuwe visie ‘Winning with Purpose’. De snack- en frisdrankengigant wil niet alleen sneller, sterker en vooral duurzamer groeien, maar wil dat ook doen samen met de retailers.

Met PepsiCo’s visie ‘Winning with Purpose’, maakt de snack- en frisdrankengigant het meer dan duidelijk aan de concurrentie: het bedrijf wil een volgende stap zetten in haar journey en sneller groeien. “Winning with Purpose is een verderzetting van ons beleid. We doen alles nog steeds vanuit een purpose, maar willen wel winnen: we gaan meer in de markt investeren en ervoor zorgen dat we meer groeien zodanig dat we onze stakeholders op de juiste manier gelukkig maken”, vertelt Sabine Selos, commercial category & franchise director Benelux bij PepsiCo. En die nieuwe visie stoelt op 3 pijlers: sneller, sterker en vooral beter groeien. “Sneller betekent dat we nog meer en nog sneller op de behoeften van de consument en de shopper gaan inspelen en daarbij ook de beste van de markt willen zijn. Sterker betekent dan weer ‘future proof’ zijn: we willen nagaan of we de juiste capaciteiten en kwaliteiten hebben om ook sterk te zijn in de toekomst. Beter gaat tot slot over alles wat met duurzaamheid te maken heeft”, vervolgt Sabine Selos. Al is het volgens PepsiCo wel cruciaal dat de vertaling van de globale strategie naar de Belgische markt in samenspraak gebeurt met haar retailpartners.

Sneller
Concreet wil het bedrijf bij de eerste pijler ‘sneller’ nog meer data en insights van zichzelf en van partners gebruiken om beter in te spelen op de noden van de klant. “Via onze insights weten we bijvoorbeeld dat consumenten op zoek zijn naar frisdranken met lekkere smaken en refreshment, maar dat die naar hun mening te veel suiker bevatten. Ze willen met andere woorden een lekker drankje maar wel op een manier die voor hen goed aanvoelt. Daarom hebben we besloten om ons bewust te richten op het ‘no sugar’ segment”, licht Sabine Selos toe.

Het is niet de eerste keer dat PepsiCo de ‘no sugar’ kaart trekt. Binnen cola heeft het bedrijf er jaren geleden al bewust voor gekozen om Pepsi Max Zero Sugar op de voorgrond te zetten. En vanaf dit jaar zal dat ook het geval zijn voor 7UP. “Vanaf dit jaar pakken we uit met een ‘no sugar’ gamma van 7UP, een gedurfde stap. Maar we doen dit met de juiste informatie en inzichten van onszelf en de retailers, waardoor we samen met hen een volgende stap zetten”, vervolgt Kristien Abbeel, senior sales manager Belux bij PepsiCo.

Om de ‘no sugar’ gamma’s te promoten lanceert PepsiCo tal van acties. Zo komt het bedrijf ook in 2019 opnieuw met de “Taste Challenge”, waarbij consumenten door middel van blinde smaaktesten Pepsi Max kunnen proeven en vergelijken met een suikerhoudend product van de concurrentie. Uit de blindtesten van vorig jaar bleek dat maar liefst 50,8% van de Belgen Pepsi Max verkoos, wat zeker geen slecht resultaat is. Daarnaast gaat PepsiCo dit jaar voor de tweede keer op r een partnership aan met Tomorrowland. “Onze samenwerking met Tomorrowland vorig jaar was een groot succes en dat smaakt naar meer. Daarom gaan we ons partnership dit jaar naar een hoger niveau tillen”, legt Sabine Selos uit. Concreet gaat PepsiCo opnieuw een ‘Tomorrowland & Pepsi Max’- verpakking in de winkel verkopen. Daarbij gaat het om maar liefst 10 miljoen blikjes en flesjes die in de retail worden aangeboden en waardoor consumenten opnieuw tickets voor het festival kunnen winnen. Maar er is meer. “Als aanvulling op onze blikjes lanceerden we vorige week ons eigen muziekplatform ‘Sound of Tomorrow’ waarbij we op zoek gaan naar jong dj-talent. Fedde Le Grand wordt daarbij de dj ambassador die ons zal helpen bij het selecteren van de 3 beste dj-talenten. De winnaars mogen uiteindelijk als beloning op een van de stages draaien op Tomorrowland”, vervolgt ze. Haar collega Kristien Abbeel benadrukt bovendien dat PepsiCo de actie ook groots zal uitspelen bij de retailer: “We gaan ervoor zorgen dat iedereen onze campagne gezien heeft. En daarvoor halen we alles uit de kast: theatralisaties op de winkelvloer aangepast aan het banner type, 2.000 displays, samplings, visibiliteit via radio, instore, online, maar ook via onze eigen media tools. We willen er dus niet alleen via onze eigen media tools, maar echt samen met de retailers een mooi momentum van maken.”

Naast nieuwe campagnes en een uitgebreid ‘no sugar’ gamma, wil PepsiCo ook tegemoetkomen aan de behoeften van de klant dankzij een unieke innovatie: de Pepsi Max Zero Cafeïne, die vanaf nu beschikbaar is. Hiermee wil het bedrijf inspelen op de behoeften van de consument en dat op elk moment van de dag. Daarnaast past het bedrijf ook de formaten van haar producten aan. “We merkten bij 7UP bijvoorbeeld dat mensen in hypermarkten liever een 6 pack kopen, terwijl klanten in kleinere winkels dan weer opteren voor een 4 pack. Daarom werd de verpakkingen hieraan aangepast”, licht Sabine Selos toe.

Sterker
De tweede pijler ‘sterker’ draait rond perfectie. “Alles wat we doen moet perfect uitgevoerd worden zowel op de winkelvloer en erbuiten”, vervolgt de commercial director. “Het schap is daarbij erg belangrijk: consumenten hebben het druk en willen snel hun producten vinden. We willen hen helpen dankzij schapadviezen en een gemakkelijkere indeling bijvoorbeeld door ons ‘no sugar’ aanbod nog duidelijker naar voren te brengen.” PepsiCo doet er met andere woorden alles aan om consumenten zo gemakkelijk mogelijk naar haar producten te brengen. “Buiten het schap willen we ook extra touch points creëren zodat consumenten ook op andere manieren overtuigd worden. Bijvoorbeeld via displays, radio, ons platform en samenwerkingen”, voegt ze er nog aan toe.

Sterker betekent ook sterker zijn op digitaal vlak. “Online verkopen stijgen significant en daarom willen we samen met onze retailpartners het pad van de e-commerce gaan bewandelen. Die samenwerking biedt talrijke opportuniteiten. Het kan niet alleen helpen om de verkoop van onze producten te boosten, maar leidt ook tot de uitwisseling van informatie waardoor we beter kunnen inspelen op de behoeften van de klant”, vertelt Kristien Abbeel. Al is online niet het enige belangrijke medium. Zo benadrukt Sabine Selos dat PepsiCo de juiste balans moet vinden tussen massa communicatie via traditionele media en personalisatie via digitalisering. Want elk medium heeft zo zijn voor-en nadelen.

Beter
Tot slot is er nog de laatste pijler ‘beter’, waar alles in het teken staat van duurzaamheid. “We willen producten op de juiste manier gaan vermarkten. Daarbij trekken we de ‘no sugar’ kaart enerzijds, anderzijds willen we ook focussen op het bestrijden van afval en willen echt onze rol opnemen in het zwerfvuildebat. Daarbij streven we naar verpakkingloze waste”, weet Sabine Selos. PepsiCo wil ook zoveel mogelijk recycleerbare verpakkingen gebruiken. “Het is ons doel om onze verpakkingen 100% recycleerbaar te maken en het percentage rPETflessen te verhogen. Momenteel zijn al onze verpakkingen 100% recycleerbaar, sommige daarvan zijn ook recycled. Bij 7UP is het de bedoeling dat onze flessen tegen eind dit jaar 50% gerecycleerd zijn. Bij Pepsi Max streven we tegen eind dit jaar, begin volgend jaar naar rPETflessen van 25 à 50% gerecycleerd materiaal. Het is duidelijk dat we echt onze rol willen opnemen in het afvaldebat”, verklaart Sabine Selos.

Toch benadrukt PepsiCo dat de strijd voor een duurzame toekomst niet alleen gevoerd kan worden. “We roepen retailers op om samen met ons projecten uit te werken voor een duurzamere toekomst, bijvoorbeeld door een samenwerking in logistiek. We moeten echt onze expertise bundelen ten voordele van het milieu en zo samen het verschil maken”, besluit Kristien Abbeel.

Bron: Gondola