Persberichten | Performance With Purpose

PepsiCo start nieuwe ronde Nutrition Greenhouse-programma om voedings- en drankenindustrie van de toekomst te ondersteunen

17-05-2018

Totaal €300.000 beschikbaar voor beurs en prijzengeld voor maximaal 10 start-ups in de voedingssector

PepsiCo heeft vandaag de tweede editie van zijn Nutrition Greenhouse-incubatorprogramma aangekondigd, een initiatief dat is ontwikkeld om baanbrekende merken in de voedings- en drankensector te ontdekken en te doen groeien.

PepsiCo wil tot 10 startende merken in de voedingssector selecteren waarvan de producten zich op de Europese markt richten. Daartoe lanceert het een open uitnodiging aan ondernemers om zich aan te melden. De geselecteerde ondernemingen ontvangen gegarandeerd een beurs van €20.000, en de mogelijkheid om samen te werken met experts van enkele toonaangevende merken van PepsiCo, waaronder Quaker, Alvalle, Sunbreaks en Tropicana. Merken met een omzet van €5 miljoen of minder worden uitgenodigd om informatie in te winnen  op www.nutritiongreenhouse.com. En zich voor 11 juni 2018 aan te melden.

Behalve een beurs van €20.000 krijgt elke geselecteerde ondernemer een mentorprogramma van 6 maanden aangeboden. Daarin worden de ondernemers een-op-een gekoppeld aan leidinggevenden van PepsiCo, wier sectorexpertise kan helpen directe obstakels te overwinnen en sneller te groeien. Aan het eind van het programma krijgt het winnende bedrijf een prijs van €100.000 om verder te groeien.

PepsiCo heeft het Nutrition Greenhouse-programma opgezet in het kader van zijn streven naar open innovatie en samenwerking met de changemakers van de toekomst in de voedsel- en drankenindustrie. In de eerste editie in 2017 realiseerden acht ondernemingen gedurende de looptijd van het programma een geschatte gezamenlijke groei van meer dan €10 miljoen - oftewel een verviervoudiging van de verkopen gedurende de looptijd van het programma. Dit tweede jaar is de focus verbreed: niet alleen voedingsproducten die zich richten op gezondheid en welzijn komen in aanmerking, maar ook merken die inspelen op belangrijke lifestyletrends, gericht zijn op persoonlijke prestaties of purpose-driven zijn.

Juan Ignacio Amat, Vice President Nutrition bij PepsiCo Western Europe and Sub-Saharan Africa en programmasponsor, lichtte toe:

“We zijn heel verheugd dat we nu voor het tweede jaar ons Nutrition Greenhouse-programma lanceren. Het algemene doel blijft gelijk – om samen te werken met de beste en slimste ondernemers in de voedsel- en drankensector en hen de kans te geven hun producten op mondiale schaal op de markt te brengen.

“De start-ups van 2017 scheppen een spannende en inspirerende precedent voor deze nieuwe editie: alle acht ondernemingen hebben een sterke groei gerealiseerd. Bij PepsiCo zijn we ons ervan bewust dat wij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de groei van toekomstige voedingsmerken en richting kunnen geven aan de ontwikkeling van onze sector. Dit past perfect in onze visie Performance with Purpose. We zien ernaar uit samen te werken met mensen die deze visie delen, en van hen te leren.”

David Schwartz, Leader of Innovation bij PepsiCo Europe & Sub-Saharan Africa, en dit jaar nieuw als programmaleider, vulde aan:

“Consumenten zijn meer dan ooit op zoek naar ondernemingen die voedingsproducten en dranken leveren die niet alleen een nutritionele waarde hebben, maar ook geweldig smaken en gemak bieden. Dit is voor ondernemers in deze sector een spannende tijd en ons Nutrition Greenhouse-programma is erop gericht daarop in te spelen en daar een afspiegeling van te zijn. In dit tweede jaar gaan we meer manieren onderzoeken om in samenwerking prachtige innovaties naar de markt te brengen, met de mogelijkheid om potentiële samenwerking met toonaangevende retailers te ontdekken en/of producten als test te introduceren via e-commerce.”

PepsiCo's Nutrition Greenhouse kijkt ook naar kritieke problemen waar bedrijven in hun beginfase tegenaan lopen, zoals businessplanning, het kiezen van de structuur van de onderneming en het verkrijgen van financiering, om opkomende merken te helpen hun marktpotentieel te realiseren. Ook wordt begeleiding geboden bij merkoptimalisatie, productontwikkeling, supplychainbeheer, klantenwerving en distributie en nog veel meer.

Voor meer informatie en inschrijving, zie www.nutritiongreenhouse.com